woensdag 3 oktober 2012

Gemeente Belangen Koggenland neemt initiatief voor een vorm van totaal openbaar vervoer in Koggenland.

Gemeente Belangen Koggenland heeft zich vanaf het begin kritisch opgesteld en zocht  naar alternatieven als een goed alternatief voor de mobiliteitsbegrenzing van velen.
Het staat eenieder nog goed voor de geest dat iedereen die de mogelijkheid hadden, gebruik konden maken van de OV taxi. Door de provincie is dat stopgezet, waarbij de bal bij de gemeentes werd gelegd.

Het WMO vervoer en het leerlingenvervoer is toen regionaal geconsolideerd, maar voor de overige gebruikers ontstond er toen een leemte, wat als een groot gemis wordt beschouwd.

Gezien onze gemeente een uitgestrekt gebied is waar vele voorzieningen niet overal voor handen zijn, is een goed openbaar vervoersnet van groot belang. Als voorbeeld kan worden genomen: het gemeentehuis in de Goorn; ; hierdoor is men afhankelijk geworden van anderen indien men geen eigen vervoer heeft. Ook het bezoeken van andere voorzieningen, familie en dergelijke, ligt aan banden, waarbij het in een isolement raken van minder mobiele inwoners om de hoek ligt.

Naast deze stelling van mobiliteit, is het ook voor de gemeente Koggenland aan de orde goed op de financiën te letten. Vele bezuinigingen en lastenverhogingen zijn en zullen worden doorgevoerd, om alle taken van de gemeente, kwalitatief goed uit te kunnen blijven voeren.

Gezien de huidige economische situatie en de decentralisatie van taken naar de gemeente, zullen verdere en rigoureuzere bezuinigingen niet te voorkomen zijn. Voor het GBK betekent dit dat er aan alternatieven dient te worden gewerkt, ter compensatie van een inkrimping van diensten en voorzieningen. Het kiezen voor 1 locatie van het gemeentehuis is A), maar zorgen voor mogelijkheden voor iedereen om er te komen is B).

De nieuwe visie van een vorm van openbaar vervoer, is zo’n alternatief en wel één die het mes aan meerdere kanten zal laten snijden, zodanig om het project van het openbaar vervoer voort te zetten en in overleg te gaan met de provincie en het Rocov.
Samen met de enthousiaste initiatiefnemer van de belbus van de gemeente Niedorp en Hollands Kroon en coördinator van een bus-regiocentrale, heeft Het GBK het voorstel uitgewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Archief