Het staat eenieder nog goed voor de geest dat iedereen die de mogelijkheid hadden, gebruik konden maken van de OV taxi. Door de provincie is dat stopgezet, waarbij de bal bij de gemeentes werd gelegd.
Het WMO
vervoer en het leerlingenvervoer is toen regionaal geconsolideerd, maar voor de
overige gebruikers ontstond er toen een leemte, wat als een groot gemis wordt beschouwd.
Gezien onze
gemeente een uitgestrekt gebied is waar vele voorzieningen niet overal voor
handen zijn, is een goed openbaar vervoersnet van groot belang. Als voorbeeld
kan worden genomen: het gemeentehuis in de Goorn; ; hierdoor is men afhankelijk
geworden van anderen indien men geen eigen vervoer heeft. Ook het bezoeken van andere
voorzieningen, familie en dergelijke, ligt aan banden, waarbij het in een
isolement raken van minder mobiele inwoners om de hoek ligt.
Naast deze
stelling van mobiliteit, is het ook voor de gemeente Koggenland aan de orde
goed op de financiën te letten. Vele bezuinigingen en lastenverhogingen zijn en
zullen worden doorgevoerd, om alle taken van de gemeente, kwalitatief goed uit
te kunnen blijven voeren.
Gezien de
huidige economische situatie en de decentralisatie van taken naar de gemeente,
zullen verdere en rigoureuzere bezuinigingen niet te voorkomen zijn. Voor het GBK
betekent dit dat er aan alternatieven dient te worden gewerkt, ter compensatie
van een inkrimping van diensten en voorzieningen. Het kiezen voor 1 locatie van
het gemeentehuis is A), maar zorgen voor mogelijkheden voor iedereen om er te
komen is B).
De nieuwe
visie van een vorm van openbaar vervoer, is zo’n alternatief en wel één die het
mes aan meerdere kanten zal laten snijden, zodanig om het project van het
openbaar vervoer voort te zetten en in overleg te gaan met de provincie en het
Rocov.
Samen
met de enthousiaste initiatiefnemer van de belbus van de gemeente Niedorp en
Hollands Kroon en coördinator van een bus-regiocentrale, heeft Het GBK het
voorstel uitgewerkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten