woensdag 24 november 2010

Gedeputeerde Jaap Bond: risico niet doorgaan Distriport niet voor rekening provincie!

BOVENKARSPEL- Regelmatig is er overleg van de partijen Gemeente Belangen in de diverse Westfriese gemeenten. Zo zaterdag 20 november, waar wij Gedeputeerde  Jaap bond(CDA)  van de Provincie NH konden beluisteren en bevragen.  Bond is als provinciebestuurder verantwoordelijk voor economische zaken, waaronder bedrijventerreinen, landbouw en toerisme 
Enkele notities:
* Als bedrijventerrein Distriport niet door mocht gaan om wat voor reden dan ook, kan Koggenland niet bij de Provincie aankloppen. Hiermee gaf Bond dus aan dat de 6,5 miljoen euro die uit de exploitatie van Distriport zou worden besteed als bijdrage aan de nieuwe Westfrisiaweg geen ’pakkie an’ zal zijn voor de Provincie. Oftewel: Koggenland draait daar zelf voor op. Gevoegd bij de door onze gemeente al toegezegde 1, 9 miljoen euro voor deze weg wordt het totale risico dus 8,4 miljoen euro voor Koggenland…

Noot: opvallend hoeveel raads- en commissieleden zich afgelopen maandag tijdens de vergadering van Cie. Grondgebied inmiddels toch zorgen maken over het al of niet doorgaan van Distriport en daarover vragen stelde aan wethouder Wijnker. Zie ook het NHD van 22 november.

* Steeds meer instellingen gaan terug naar hun kerntaken vanwege de aangekondigde bezuinigingen van de Rijksoverheid. Vooral de jeugdzorg zal nog directer bij de gemeenten worden neergelegd. Dus taken er bij, niet het geld! In het algemeen: wordt zorg en welzijn wordt steeds meer een zaak van de gemeenten.

* De krimp in de bevolking in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal zet door. Hoe ga je daar als gemeentepoliticus mee om? Denk aan woningbouw, maar ook aan de schaalgrootte van je gemeente. Die kan onder druk komen te staan te zijner tijd en nopen tot(nog) grotere gemeenten.

* Het verschil tussen de huidige vorm van structuurvisie ten opzichte van de vroegere streekplannen is zeer groot. Waren laatstgenoemde plannen slechts uitgangspunten waar nog alle kanten mee op kon worden geschoven, de structuurvisie is veel meer bindend. Maar wel een ‘levend document’ aldus Bond.

* Het openbaar vervoer in de provincie moet gebeuren voor een bedrag van maximaal 45 miljoen euro. De aanbestedingen lopen. Echter de metropool Amsterdam kent een eigen regeling met een maximaal bedrag van 450 miljoen. Alleen de GVB mag daar op inschrijven….
‘Maak er één pot van voor de gehele provincie” aldus Bond

* Bond vraagt om een impuls voor het Noordelijk deel van Noord-Holland:

- de Westfrisiaweg als verbinding/ontsluiting tussen Alkmaar en Zwolle vice versa
- maak van Den Helder een agrihaven in samenwerking met Agriport Wieringermeer.
Goedkoop transport van agrarische producten over zee!
- promotie van Seed Valley, het zaadteeltgebied tussen Enkhuizen en Warmenhuizen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Archief