De bitumen in het asfalt
bestaat niet meer uit aardolie, maar is voor de helft vervangen door de
hernieuwbare grondstof lignine. "Als deze houtachtige stof zich bewijst in
het wegdek dan ligt er een flinke markt voor bio-asfalt in het verschiet en
levert het een enorme duurzaamheidswinst op", stellen onderzoekers van
Wageningen Universiteit. Het gaat om een proef van twee jaar.
Lignine is een afvalstof van
papier en kan worden gebruikt als bindmiddel voor verschillende toepassingen.
De stof, waaraan planten hun stevigheid ontlenen, komt vrij bij de productie
van pulp in de papierindustrie. In anderhalf jaar tijd slaagden de Wageningse
onderzoekers, samen met het Asfalt Kennis Centrum (AKC), erin om lignine in te
zetten als bitumenvervanger. In Zeeland zijn nu drie wegvakken van elk 70 meter
aangelegd voor de proef. "We gaan bekijken of de rolweerstand van het
asfalt verbetert door lignine. Daardoor zal de weg mogelijk ook geluidsarmer
zijn en zal het verkeer minder brandstof verbruiken, waardoor er ook op dat
aspect nog op fossiele brandstof wordt bespaard'', zegt Richard Gosselink,
coördinator van het project.
Nederland
heeft een flinke honger naar asfalt, niet alleen voor de aanleg van nieuwe
wegen, maar ook voor het onderhoud van bestaande wegen. Jaarlijks wordt er naar
schatting 10 miljoen ton asfalt geproduceerd en verwerkt op de weg. Zo'n 4 tot
5 procent daarvan bestaat uit bitumen. Jaarlijks is er ongeveer 400 tot 500
duizend ton bitumen nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten