dinsdag 13 mei 2014

Dr. Lomanstraat en Handelskade

Herinrichten leidt tot mogelijke racebaan.
Conform het Meerjaren Onderhoudsplan Wegen 2013-2016 worden de Dr. Lohmanstraat en Handelskade opnieuw geasfalteerd. 
Tegelijk wordt de riolering vervangen in de Dr. Lohmanstraat.  Het door de gemeente opgestelde inrichtingsplan is door middel van e-participatie voorgelegd aan de aanwonenden.

Door middel van dit forum op de website hebben aanwonenden hun wensen over de Dr. Lohmanstraat en Handelskade kunnen aangeven. Door hun inspraak zijn de inrichtingsvoorstellen aangepast, maar zijn ook wensen genegeerd. Met het gepresenteerde ontwerp werd zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan de wensen van de bewoners, volgens de gemeente. 
Echter rijst de eerste vraag of de situaties en de daarmee gepaarde investeringen die voorgesteld worden echt zo noodzakelijk zijn?

Gemeente Belangen Koggenland vindt van niet. Onderhoud dient te gebeuren, maar het opwaarderen van een veilige situatie naar een visueel veiligere inrichting is geen garantie voor die veiligheid. Daarbij komt dat er groen opgeofferd wordt voor parkeerplaatsen, daar waar de zichtlijn van deze straat juist een bepalend beeld vormt voor deze straat. Het onderbreken van die zichtlijn door haaks geparkeerde auto’s doet daar enorm afbreuk aan.

Maar de grootste reden om de situatie te behouden zoals die nu, gaat voornamelijk om het feit dat deze weg, veilig is. Met de voorgestelde fietsstroken dienen de auto’s van de bewoners naast de weg geparkeerd te worden, waardoor men een ruime en brede ‘racebaan’ creĆ«ert.  
Deze worden dan ook nog onderbroken door zogenaamde middengeleiders voor het veilig oversteken van voetgangers. Echter worden deze middengeleiders eerder snelheidsremmers, waarbij de voetganger een vluchtmogelijk heeft.

Naast de praktische bezwaren, zijn er ook bedenkingen over de investeringen hiervan. Wanneer men de situatie laat (na het onderhoud) zoals die nu is, zullen behoorlijke besparingen, of ook wel uitgaven die niet hadden worden gedaan, gerealiseerd. Met de druk op het binnenhalen van een subsidie van 50.000 Euro,tracht men dit voorstel z.s.m. te kunnen aanbesteden, echter zullen de investeringen dermate lager zijn bij het behoudt van de eigenlijke situatie, dat er veel minder maatschappelijk geld nodig is.

Gezien de korte periode waarin dit voorgestelde plan behandeld dient te worden, heeft het GBK verzocht dit eerst nogmaals in een commissie te behandelen alvorens er een besluit wordt genomen. Temeer daar  het voorstel zoals die nu is gepresenteerd, voor het eerst onder ogen van de commissieleden is gekomen.

Wordt vervolgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Archief